"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Jak si vybrat sektu

Autor: Noah Feldman | Publikováno: 17.5.2007 | Rubrika: Svět
Ilustrace

Musí být USA v konfliktu mezi šíity a sunnity na něčí straně? 

Zatímco konflikt v Iráku mezi sunnity a šíity rozděluje muslimy na celém světě, Spojené státy se ocitly v divné pozici - v Iráku se přiklání více na stranu šíitské vlády, všude jinde na stranu sunnitů. Mezi politiky se mluví o tom, že už by se konečně Spojené státy měly "správně" rozhodnout. Koneckonců, rozkol mezi těmito dvěma skupinami je tak starý, jako sám islám – a nevypadá to, že by se to mělo brzy změnit. Co začalo před více než 1300 lety jako spor, kdo nastoupí po proroku Mohamedovi - zda to bude jeho bratranec Ali, nebo někdo, kdo nebyl příbuzný - přerostlo v občanskou válku, která se pak postupně proměnila na teologický rozkol. Se zhoršující se válkou v Iráku se vytvořil názor, že aby Spojené státy uspěly, musí si vybrat vítěze a toho pak až do konce podporovat.

Ale kdo je skutečně naším přirozeným spojencem v tomto historickém konfliktu? Analytici naklonění sunnitům někdy odrážejí tradiční (arabský) názor politiků z ministerstev zahraničí, kteří za vším vidí šíitské radikály z Íránu a jejich žoldáky z libanonského Hizballáhu, což vytváří globální hrozbu pro zájmy Ameriky. Podle jejich názorů je tradiční americká politika – podporovat přátelské sunnitské státy, jako jsou Saudská Arábie a Egypt - nejlepší metodou, jak omezit Írán. Sunnité tvoří až 90 procent z celkového počtu 1.3 miliard muslimů. Jestliže budeme podporovat irácké šíity, i když jsou zapletení do pomstychtivých masakrů iráckých sunnitů, budeme tím riskovat rozkol mezi našimi tradičními spojenci, na jejichž území se nachází ropa, zatímco budeme i nadále zbytečně prolévát americkou krev, což slouží jenom zájmům Íránu. 

Ti, kdo podporují Stranu Alího (jak se šíité předtím nazývali), se snaží zdůraznit myšlenky a kulturu, více než geopolitickou strategii. Ajatoláh Chomejní vedl sice šíity k antiamerikanismu, ale ve svém jádru jsou šíité známí jako velice tvořiví a plodní, otevření myšlenkám liberální demokracie. Mulahové z Qomu studují západní filozofii od Platona po Habermase a významní reformističtí intelektuálové se snaží oporovat Chomejního ortodoxii, když aplikují kosmopolitní nástroje moderního a postmoderního myšlení. 

Současný Írán, jedna z největších šíitských základen, je stále formován starověkou perskou civilizací, která předchází islám. Zatímco sunnitský islám je v ubohém stavu, opanován puristy a protiintelektuálními fundamentalisty a podporován wahhábistickou Saudskou Arábii. A abychom nezapomněli – Usáma bin Ládin je také sunnita, který jednohlasně odsuzuje jak šíity, tak Američany, jako nevěřící.

Po celou dobu islámské historie mezi sebou obě víry vycházely relativně dobře. Dokonce i státy se pohybovaly mezi těma dvěma koncepty. Např. vládnoucí egyptská dynastie po dobu dvou set let patřila ve středověku mezi šíitskou větev a moderní Egypťané i dnes oslavují Ašuru a jiná okrajová šíitská výročí. Podle vědeckého sčítání lidi se jižní kmeny v Iráku staly šíity až v 19. století, aby zlepšily ekonomické vztahy s převažně posvátnými místy šíitského putování v Nadžafu a Karbalě. Některé větší kmeny obsahovaly jak šíitské, tak i sunnitské klany, což je pokračování nenásilného přelomu.

Dokonce i sama struktura víry mezi šíity a sunnity je navzájem ovlivňovala více, než je to doposud známé. Ve středověku byla většina velkých islámských filozofů z řad sunnitů a šíité se od nich učili. Jen nedávno byla aspirace sunnitských islámistů formována Chomejního obnovením politické ideologie hnutí šíitů.

To však neznamená, že jejich vztahy byly bez problémů. Ve většině sunnitských států byli šiité považováni za druhořadé občany. Občas vypukly násilné nepokoje, například v Pákistánu, kde po dobu dvaceti let zuřily menší sektářské útoky. Avšak poslední velká ideologická bitva mezi sunnity a šíity se odehrála před více než dvěma sty lety, ještě před americkou revolucí, v době formování prvního saudského státu. Skutečné teologické rozpory znamenaly, že radikálové na obou stranách vždy dokázali najít příčinu, jak obvinit své protivníky z kacířství. V historii ale bylo takových taktik poměrně málo.

To znamená, že by bylo chybné domnívat se, že musíme podporovat buď jednu nebo druhou stranu v posledním sunnitsko-šíitském konfliktu. Podívejme se například na dvojí vliv šíitských duchovních: Ajatoláh Chomejní vytvořil pro svět teorii nejvyššího vůdce a specifický islámský antiamerikanismus, ale v Iráku nám ajatoláh Ali al-Sistani poskytl teorii duchovní kontroly a budování demokracie. Podobnou pružnost prokazují také sunnitští salafisté, kteří zdůrazňují čtení Koránu na základě vlastního rozhodnutí. Podobně jako protestanté, což může napomáhat buď demokratickým hodnotám, stejně tak ale i binládenismu. Všechno záleží na tom, jak si to kdo vykládá.

Aby Spojené státy dokázaly pozastavit antiamerický islamismus, musí být schopné obejmout všechny strany – jak šíity a sunnity, tak i umírněné a demokraty všech odstínů. Ze strategických důvodů by byla chyba dát muslimskému světu signál, že Spojené státy podporují buď jednu nebo druhou skupinu. To by podkopalo hlavní víru v to, že stoupenci země jsou ti, kteří jednají v její prospěch a ne ti, kteří jsou vybíráni na principu rasy nebo víry. V tomto smyslu je protidiskriminanční realismus velice podstatný.

Vybírat si tedy naše přátele případ od případu je morálně lepší a prakticky moudřejší. Bez ohledu na to, co se stane v Iráku, ani šíité ani sunnité se nevytratí. A jestli spolu oni válčí proto, že někdo je sunnita a jiný šíita, ještě neznamená, že se tak musíme chovat i my.

Noah Feldman, The New York Times Magazine, 4. března 2007 

Překlad: Gabriel A. Levický, spolupracovník Eurabia.cz v New Yorku

3126 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení



Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Čtěte také

Eurabia.cz

Expremiér: Musíme mít odvahu si přiznat, že máme problém s islámem!Rakouská armáda vyhodila vojenského imámaMuslimka na nádraží v Lyonu hrozila bombouProč americká vláda chrání saudskoarabskou rozvědku, když vyšetřovatele potvrdili její odpovědnost za 11 září?Ázerbájdžáncům proti arménským křesťanům nepomohly ani dodávky zbraní z Izraele a Turecka

ePortal.cz

Motivace některých dnes hodně slyšitelných kovidových alarmistů je velmi sporná, ne-li rovnou cynicky sobeckáKoronavirus v přímém přenosu

euPortal.cz

Francouzský prezident oznámil, že se nadále snaží pofrancouzštit migranty. Slíbil přijmout tvrdé zákony, aby potřel „islámský separatismus“To jsou ale náhodičky... Jak to doopravdy bylo s koronavirem...

FreeGlobe.cz

Italská mafie vyměkla. Bere i homosexuály a syn jednoho z šéfů je...Kolik zatím stála válka proti terorismu peněz i životů?

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Na východní frontě chaos. Obávám se, že v letošním roce musíme počítat jen s těmi nejhoršími scénáři. Na Východě, na Západě, i u nás domaNepodmíněný příjem? – Cesta do pekel

ParlamentniListy.cz

Profesor: Jsme na hraně. Ti, co se nakazí tento týden, nechtěl bych být mezi nimi... Raději pozorně čtěteNaléhavá prosba na Babiše. Vy to sám neuřídíte, varuje odborník
Články autora
Průzkum
Záleží Bruselu na životech Východoevropanů? EU mentoruje východní země zatímco k západním je benevolentnější. Záleží podle Vás Bruselu na životech Východoevropanů?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď