"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Stín Iráku zvětšuje rozkol mezi sunnity a šíity i v USA

Autor: Neil MacFarquhar | Publikováno: 5.4.2007 | Rubrika: Svět
Ilustrace

V poslední době už několikrát vandalové rozmlátili okna na třech mešitách a tuctu obchodních míst, která jsou oblíbená mezi šíitskými muslimy na třídě Warren, což je páteř zdejší arabské společnosti.

I když prozatím policie nikoho nezatkla, většina zdejších iráckých šíitů ukazuje prsty na sunnitské muslimy.

„Šíité se velice těšili ze smrti Sadáma, zatímco sunnité plakali," říká čtyřiatřicetiletý irácký emigrant a řidič náklaďáku Aqeel Al-Tamimi, který je šíitou, právě když se zakousnul do pečeného kuřete a pita chleba v restauraci Al-Akaši, jednom z míst poškozených útoky v Detroitu.

„Tito lidé se na nás dívají, jako kdybychom naši zem prodali Američanům," říká.

Napětí mezi šíity a sunnity se stupňuje i mezi některými americkými muslimskými společnostmi a také zapříčinilo některé události vandalismu a studentských potyček. Politické rozdělení mezi těmi „pro“ a „proti“ americké invazi do Iráku, také dodává napětí, ale je to hlavně boj mezi muslimy o to, kdo opravdu reprezentuje islám.

Dávno předtím, než vandalismus zavítal do Dearbornu a Detroitu, na některých školách existovaly potyčky. Někteří šíitští studenti tvrdili, že byli opětovně diskriminováni, jako když jim byl například na univerzitách formálně zamezen vstup během času modliteb do sunnity ovládaného Sdružení muslimských studentů. Šítští studenti se proto celostátně odtrhli od tohoto sdružení a založili své vlastní skupiny.

„Mikrokosmos toho, co se děje v Iráku se také odráží na dění v New Jersey, protože lidé nejsou schopní se vzdát rozdílů," říká Sami Elmansoury, sunnitský muslim a bývalý president Islámské společnosti na Rutgerské univerzitě, kde se odehrály ostré výměny.

I když je válka v Iráku jedním z kritických důvodů, někteří studenti a odborníci pro sektářství přidávají též k tomu rozštěpení i růst amerického muslimského obyvatelstva za posledních desítek let.

Předtím měla většina velkých měst jen po jedné mešitě a každý byl přinucen se mezi sebou snášet. Dnes jsou některé muslimské společnosti tak velké, že sunnitská většina a šíitská menšina si udržují své vlastní mešity, školy a společenské kluby. Mnoho muslimských studentů se poprvé setkává s jinými muslimy až na univerzitách. Šíité reprezentují 15 procent z více než 1.3 miliardy muslimů ve světě a jsou prý proporcionálně zastoupení i mezi přibližně šesti miliony amerických muslimů.

Sektářské rozdíly se zvyšují v době nedávného muslimského měsíce Muharram. Jeho prvních deset dní skončilo v úterý s dnem Ašura, kdy si šíité připomínají smrt Hussejna, vnuka proroka Mohameda, který byl zabit v sedmém století jako důsledek krvavých diskusí, kdo bude vládnout věřícím. Od té doby se zrodil rozkol mezi oběma skupinami.

Šíité a sunnité se rozcházejí v tom, kdo má vlastně právo vysvětlovat písmo a vládnout. Šíité tvrdí, že jen potomci Mohameda mohou být dokonalí a proto také musí vládnout ostatním. Sunnité povolují větší skupinu, pokud se mezi náboženskými znalci dosáhne dohody.

Většina šíitů oslavuje Ašuru tak, že pořádají smuteční pochody, při kterých se bičují nebo rytmicky mlátí do hrudníků, aby tak vyjadřili utrpení Hussejna ze sedmého století.

28. ledna několik tisíc šíitů pochodovalo podél Park Avenue v Manhattanu na oslavu Ašuri a organizátoři přitom rozdávali letáky, ve kterých označovali smrt Hussejna jako „první velký teroristický čin." Sunnité často odsuzují tyto Ašura pochody jako barbarské a pohanské zvyky.

Loni poslali sunnitští studenti na univerzitě v Ann Harbour v Michiganu na emailovou adresu Sdružení muslimských studentů svou odpověď na Ašuru – text byl převzat z jedné z mnoha webových stránek o islámském učení. Šíitští studenti o tom říkají, že je to rozšiřování nenávisti pod záminkou náboženského učení.

Jednadvacetiletá Azmat Khanová, která studuje politické vědy, říká, že se jí často stává, že se jí ptají, zdali je skutečná muslimka.

„Do určité míry, jakmile se označíte za šíitu, ihned vás to vyřadí," říka Khanová. „Cítíte se vyloučený."

Někteří šíitští studenti se pak neodvažují ozvat, protože mají pocit, že islám je v Spojených státech napadán a tyto vnitřní rozkoly jen podkopávají tak potřebnou jednotu mezi muslimy. Avšak studenti také tvrdí, že se proti myšlence sunnitů, že by šíité byli kacíři, musí postavit, protože zdůrazňuje radikalismus džihádu.

Na Ann Arborské univerzitě založila skupina šíitských studentů volné fórum pro všechny muslimy, aby se zde diskutovalo o jejich rozdílech. Ale žádný ze sunnitů, který podpořil emailovou zprávu ohledně Ašury, se neobjevil. A tak se tato skupina pozvolně rozpadla.

Aby se snížilo napětí, pozvalo tento rok Sdružení na přednášku významného šíitského duchovního.

„Nechci, aby se šíitští studenti cítili odcizení," říká vedoucí studentské skupiny v Ann Arboru Nura Sediqe. „Ale dominantní skupina to nikdy nevidí jako problém, na rozdíl od té menší."

Na michiganské univerzitě v Dearbornu zabránilo muslimské sdružení efektivně tomu, aby se společných modliteb účastnili i šíité.

Kromě většího oslavování potomků Proroka, existuje podle šíitské skupiny už jen málo rozdílů. Například, šíité se modlí s rukama po straně těla, zatímco sunnité je mají překřížené na hrudi.

„Většina sunnitských muslimů se nemůže modlit, když stojí za šíity, protože, když se modlíte jinak, než duchovní vpředu, pak to není to samé a stáva se to neplatným," říká Ramy Šabana, prezident Sdružení na univerzitě v Dearbornu.

Studenti z řad šíitů na různých univerzitách říkají, že jsou stále vystavení předsudkům. Někteří sunnité je odmítají zdravit pozdravem “Salam alejkum” (mír s vámi), aby je urazili.

Na Baltimorské John Hopkins univerzitě studentka nižšího ročníku Salmah Y. Rizviová, která se v čítárně zásobila islámskými knihami, přiznala, že jí Sdružení muslimských studentů přikázalo knihy vrátit, neboť mnohé z nich byli od šíitských autorů.

Studenti si také všimli, že útok na jejich víru se rozšiřuje pomocí internetu. Na YouTube se dalo spatřit video, které zobrazovalo ukřižované, krvácející katolíky a do toho byli promítáni krvácející šíité, jak se bičují. Arabský hlas k tomu říkal, že šíité jsou více katolíci, než muslimové.

Ne všechny školy jsou však nakažené. Univerzity jako Georgetown nebo Cornell se považují za oázy tolerance.

Napětí na Rutgerské univerzitě počalo minulý rok, když 15 nebo 20 konzervativních sunnitů počalo otevřeně zesměšňovat šíity a uvažovali o tom, že zabrání studentkám být na čelných místech studentského sdružení. „Mysleli si, že nastal čas na nápravu jedinců v naší organizaci, čistka víry mezi studenty," říká Elmansoury, který se postavil proti.

Několik zainteresovaných studentů tvrdí, že výklady byly hluboce ovlivněné účením ze Saudské Arábie. Zdejší puritánská wahhábistická sekta hlásá, že oddanost šíitů k rodině proroka smrdí modlářstvím.

Sympatizanti šíitů se domnívají, že právě toto učení ovlivnilo některé hlavní americko-muslimské organizace, jako je Islámská společnost pro Severní Ameriku a Rada pro americko-islámské vztahy, které - jak říkají – jen velmi neochotně kritizují útoky proti šíitům v zahraničí. Právě kvůli tomu si šíité založili svou vlastní zájmovou, národní organizaci.

Obě výše zmíněné organizace popírají, že by se nezabývály problémy šíitů. Někteří muslimové tvrdí, že zaujetí proti nim pokračuje i nadále.

Po popravě Saddama Hussajna 30. prosince 2006 měl jeden ze sunnitských duchovních blízko Dearbornu přednášku, ve které uvedl, že prorok Mohamed odpustil svým nepřátelům. Tak proč tedy někteří lidé v Iráku nejsou schopni udělat totéž?

Většina napětí na Blízkém východě vzniká z toho, že vliv šíitů podporovaný Íránem stoupá. Ono nechutné video s popravou Saddama, ve kterém ho jeho kati napadají a urážejí, rozdmýchalo tyto plameny ještě více.

„Jako šíita jsem se na to díval úplně jinak než sunnité," říká Šenaaz Janmohamed, absolvent Ann Harborské univerzity v Michiganu. „Saddam se stal z mnoha důvodů trpitelskou postavou, což jaksi symbolicky představuje šíitskou nezkrotnost."

Není to poprvé, co se napětí mezi sunnity a šíity přelilo na stranu Západu. Anglie tomu byla už sporadicky vystavena řadu let. Pobodání nožem a jiné násilnosti mezi sunnity a šíity ve věznicích New Yorku zapříčinila vznik dlouhotrvajícího soudního procesu, kdy šíitská skupina požaduje oddělenou modlitebnu.

Některí muslimové se bojí, že toto rozdělování se může transformovat do většího násilí v Spojených státech. Jiní si zase myslí, že právě toto napětí může působit pozitivně, protože americké muslimy nutí vést dialog o rozdílech mezi nimi. 

Neil MacFarquhar, Dearborn, Michigan 

New York Times, 5. února 2007 

Překlad: Gabriel A. Levický, spolupracovník Eurabia.cz v New Yorku

3972 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení



Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Průzkum
U imigrantské kriminality pachatele radši zatajovat? V případě ubití francouzského řidiče MHD imigranty média striktně neuvádí, že šlo o imigranty. Váš názor?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď