"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Aféra Redeker je urážkou svobody

Autor: Alain Finkielkraut | Publikováno: 2.1.2007 | Rubrika: Kauzy
Ilustrace

Francie bývala zemí Voltaira potírajícího církev coby ztělesněnou hanebnost s velkým H. „Ecrassez l´Infâme!“ jinými slovy a necenzurovaně: Zničte tu děvku! Naštěstí tu Francie nebyla jenom pro Voltaira, ale bylo v ní místo i pro něho. V posledních týdnech si však s velkými obavami kladu otázku, jestli se Francie nestala zemí, v níž může Hanebnost Voltaira zničit. Téměř jako by se nic nestalo nebo přinejmenším za (pro ni) velice polehčujících okolností.

Filozof Redeker se odvážil psát bez obalu o násilné povaze islámu a platí za to ztrátou svobody vyučovat i ztrátou svobody volného pohybu. Protože mu zdejší i zahraniční fanatici vyhrožují smrtí, žije stále pod policejní ochranou, a tedy jako vězeň. Toto děsivé omezování osobní svobody a vyhrožování prostřednictvím internetu, zastrašování intelektuálního života a bezprecedentní urážka národní suverenity vyvolaly samozřejmě reakce, ale šlo o reakce rozpačité ne-li bázlivé, o vyjadřování podpory pronásledovanému člověku sotva na půl úst.

Všichni nebo téměř všichni opakovali, že svoboda projevu je nezadatelným právem, ale první reakcí ministra národního vzdělávání, k němuž se záhy připojil i ministr kultury, bylo, že tomuto pobouřenému učiteli coby státnímu zaměstnanci připomenul jeho povinnost chovat se zdrženlivě. Liga lidských práv shledala jeho myšlenky „ohavnými“, utrhl se na něho i satirický týdeník Le Canard enchaîné a islamolog Olivier Roy do revue Esprit napsal, že „není možné odlišovat špatný rasismus (tj. antisemitismus „humoristy“ Dieudonného) od údajně dobrého rasismu Redekerova,“ což v deníku Libération rozšířil o prohlášení, že „ti, kdo se baví tím, že si vědomě a záměrně zahrávají s fatvou“, se nemohou podivovat nad reakcemi vyvolanými jejich hloupou provokací.

Novinář a spisovatel Gilles Martin-Chauffier dal průchod své znechucenosti těmito slovy: „K tomu, aby člověk sepsal podobně hanebnou řeč jako Robert Redeker, je nezbytně třeba mít ve vínku notnou dávku intelektuální nepoctivosti. A je také plivnutím do tváře svobody myšlení, jestliže někdo bere v ochranu podobného prosťáčka, jemuž jde pouze o to, aby se stal slavným a otevřel si tak dveře velkých nakladatelství.“ Aby se nepřiléval olej do ohně, rozpoutali proti člověku, který způsobil obtíže, diskreditační kampaň. Necelý rok po aféře s karikaturami nedokázali přijít na nic lepšího než mu vyčíst, že karikuje, zkresluje. Je tedy na čase, pokud není pozdě, osvobodit „ano“ Redekerovi od jakéhokoliv „ale“, které by náš souhlas brzdilo a dusilo a které by mu nakonec nasadilo roubík. Jestliže nechceme dopustit, aby veřejný prostor ovládla autocenzura, musí být naše podpora nepodmíněná. Neexistuje žádné omezující „ale“, neboť něco takového by zítra vedlo k odstraňování z hlediska islámu velice nekorektních děl, jako jsou například Beyond Belief (K samému konci víry) z pera nositele Nobelovy ceny za literaturu za rok 2001 V.S. Naipaula nebo Smutné tropy od Clauda Levi-Strausse, z knihkupectví a knihoven. Je kritika islámu, s níž přišel Redeker, relevantní? Nejde o její vyvrácení, ale v každém případě o snahu jménem koránu potrestat smrtí toho, kdo tvrdí, že korán je násilnický.

Avšak i kdyby se Redeker nakrásně mýlil, jeho argumentace není rasistická, vzdor tomu, co tvrdí Olivier Roy, současné vedení protirasistického střediska MRAP nebo ozbrojená „bdělostní“ hnutí, která by nás v rámci boje proti islamofobii chtěla pomocí obušků učit správnému myšlení. Redeker nenapadá žádné společenství; odhaluje pouze to, co u určité doktríny považuje za nesnášenlivost a válkychtivost. Lidem zahleděným do sociální spravedlnosti, které pohoršuje Rdekerova tvrdost, neboť zmíněná doktrína je pro ně náboženstvím chudých, můžeme připomenout, že stejná soucitná logika dovedla Jeana-Paula Sartra v době vrcholícího stalinistického zledovění k tomu, že napsal: „Každý antikomunista je pes.“ Máme-li zabránit Hanebnosti v jejím vítězství, je třeba rovněž skoncovat s myšlenkou, že ti, kdo mají nálepku pokorných, ovládaných, zavržených, jsou nevinní i tehdy, když se proviňují, a že ti „vládnoucí“ se proviňují i tehdy, jsou-li nevinní.

Také se velice často zapomíná, že svoboda projevu není žádná sinekura. Toto lidské právo není výlučně a pouze mým právem. Člověk, to jsem já, ale nejsem to jenom já. Člověk, to jsou také ostatní lidé s jejich nesnesitelným právem říkat věci, které nemám chuť poslouchat, věci, které mi jdou na nervy, které mě děsí, které mě zraňují, které na mě doléhají, které ze mě dřou kůži zaživa, které mi způsobují zlo. V otevřené společnosti nemá žádné přesvědčení výsostné postavení, což má za následek, že jsou vesměs všechna hněvivě naježená. „Moje svoboda nemá poslední slovo, já nejsem sám,“ napsal Emmanuel Lévinas.

To je nepochybně důvod, proč je svoboda vyjadřování tak křehká. Jsou lidé, kteří mají chuť být sami, přesněji řečeno být sami k bytí. Je na nás, abychom podobnému přání bránili, abychom podobné přání v nás i mimo nás přemáhali. Je to zjevně otázka života a smrti.

Zdroj: www.desinfos.com - la revue des infos

27. listopadu 2006

Z francouzštiny přeložil Josef Mlejnek

vyšlo v 51 PRO

3790 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení

Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Čtěte také

Eurabia.cz

Uprchlíci již obohacují Německo. V Hessensku již oženili a vdali 125 děti ...Proud uprchlíku/imigrantů z Řecka přes Balkán směrem k nám zesiluje! Poděkujte Němcům a EU, kteří vyzývají k nebránění migraciNeziskovky v Německu zuří. Odmítají, aby byli uprchlíci vyšetřování kvůli věku. 40 % uprchlíků lže o tom, že jsou dětiBičování mužů a žen za nemanželský sex v Indonésií. Brzy i v Evropě? Francouzský stát podporuje islamizaci formou propagace muslimské kultury ...

ePortal.cz

Glosy: O zahraniční politice a Andrejově beztrestnostiNaděje pro Izrael? Švédská ministryně zahraničí Margot Wallström odstupuje

euPortal.cz

Václav Havel omilostnil v roce 1990 pedofilního vraha Jaroslava Oplíštila a ten poté odnesl z nemocnice Na Bulovce sedmiměsíční holčičku Barborku, kterou pedofilně zneužil a zavraždil. Nyní je na svoboděNejtěžší otázka pro Trumpa: Jak dostat USA z okraje útesu smrti? Má napětí v Zálivu ještě mírové řešení? Jsou Saúdové opravdu kamarádi Ameriky? Válka s Íránem zničí svět

FreeGlobe.cz

Němečtí vědci tvrdí, že lidské rasy neexistují. Vede je k tomu věda nebo náboženství politické korektnosti?Černý raper integrovaný v Evropě vyzývá k zotročení a zabíjení bělochů (+ video)

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Krutá nemoc Karel Gotta. Pražská kavárna a ubožáci na FB si mohou opět do mistra kopnoutJako republika jsme Koněva prohráli

ParlamentniListy.cz

Sesadit Zemana, řekla Němcová. Zdeněk Zbořil má pro ni vzkaz. A nejen pro ni„To je průser, řekl jsem si...“ Ondřej Hejma uvolněně o ČT a primátoru Hřibovi. A socha Koněva? Vtipné srovnání
Články autora
Průzkum
Má mít Okamura konkurenci? Souhlasíte s názorem sociologa Petra Hampla, že by Okamurovi prospěla konkurence na politické scéně?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď