"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Islámská spravedlnost nebo paranoia

Autor: Karolina Kopecká | Publikováno: 30.8.2005 | Rubrika: Islám
Ilustrace

Když jsem psala svůj článek „Islámská počestnost nebo sexuální frustrace“, nepočítala jsem s tím, že ten článek bude mít pokračování. K jeho napsání mne však inspiroval jeden čtenář nebo čtenářka, kteří se vyjádřili v tom smyslu, že výroky o trestech smrti pro cizoložníky z pátečních kázání v pražské mešitě na Černém mostě jsou opět vytržené z kontextu a jsou nepochopením pravého islámu – mírumilovného a spravedlivého. O tomto „správném islámu“ se často hovoří v akademických diskusích, bohužel reálná existence této formy islámu je stejně neurčitá jako existence Yettiho. Často se o něm mluví, ale nikdo neví kde se nachází a jestli opravdu žije.

Islámské právo šaría obsahuje mnoho nařízení, nad kterými většina Evropanů nevěřícně kroutí hlavou nebo má chuť poslat nejbližšího muslima domů tam odkud přišel. Muslim je člověk, který se musí řídit Koránem, hadísy a proto často různé chvályhodné pokusy o reformu islámu připomínají spíše běh přes překážky s kredencem na zádech. Omlouvám se některým muslimům, z nichž mnozí mohou mít velmi výjimečné kvality, ale realita islámu bohužel není mírumilovná a soucitná.

Tentokráte jsem z jiných oficiálních stránek českých muslimů vybrala článek o trestu za krádež v islámském právu – useknutí ruky. Tento článek byl pravděpodobně sepsán proto, aby vyvrátil názor, že tresty šaríi jsou nelidské. Pokusila jsem se ho zkrátit jen minimálně, nic zde není vytrženo z kontextu, ani nepřidávám žádné své komentáře.

O trestu za krádež v Islámském právu - Abdulwahab A.S. 07.01. 2005
Ve jménu Boha milosrdného, slitovného

O trestu za krádež v Islámském právu
"Chvála Bohu, kterého chválíme a o pomoc a odpuštění prosíme a k Němu se před zlem, jež je ukryto v nás utíkáme. Koho Bůh vede, ten má správné vedení a nikdo a nic ho nemůže svést ze správné cesty, kromě Boha. A koho On svede z této cesty, nikdo a nic ho nemůže přivést zpět, kromě Něho. Svědčím, že Muhammad je Jeho služebník a posel, jež k nám byl poslán s Pravdou Boží. Zvěstovatel Radostné zprávy před udeřením Hodiny poslední. Ten, kdo je poslušen Boha a Jeho proroka je moudrý. A ten, kdo Boha je neposlušný, škodí pouze sobě a nikoliv Bohu."

ŠaríiaMnoho se proslýchá o useknutí ruky v Islámském právu. Není však jednoduché připravit nějakého člověka o tak důležitou část těla a proto takové rozhodnutí nemůže být ponecháno na libovůli kohokoliv. Jako každý trest, má i tento trest svoje přesně stanovená pravidla, které nelze porušit. Jaká jsou tato pravidla si povíme na následujících řádcích.

V dnešní době se v právnické odborné literatuře rozděluje teorie trestu do dvou směrů:

První je zastáncem odplaty zlým za zlé, kde se trestu používá jako preventivního prostředku na ochranu společnosti.
Druhý zastává názor, že trest má být pro nápravu provinilce s následným jeho znovuzapojením se do společnosti.
Islámské právo v sobě zahrnuje něco z obou těchto směrů. Podle něho se totiž trest považuje za odplatu za spáchání nějakého nedovoleného činu, za prevenci společnosti, protože v určitých těžkých zločinech trest odradí mnohé, uvědomí-li si , jaké následky pro ně může případný trest mít. Zároveň je to však proces, který napomůže samotnému delikventovi odčinit či litovat činu, který spáchal a je to pro něho i možnost prosit o Boží odpuštění a tím i o znovuzapojení do společnosti a jejího dění. Tímto se vlastně dosahuje trojnásobného účinku: trest za spáchané zlo; prevence proti podobným deliktům; náprava a návrat delikventa do společnosti.

Co se týká trestu odseknutí ruky za krádež, není to tak jednoduchá záležitost jek se na první pohled zdá, protože Korán a výroky proroka Muhammada (Nechť mu Bůh požehná a dopřeje mu mír) stanovily trest podmínky pro odseknutí ruky (od zápěstí, nikoliv celou ruku) za kterých může být trest proveden. Posouzení okolností jednotlivých případů, na které má/nemá být aplikován tento druh trestu, bylo ponecháno na zákonodárcích a soudcích, aby se tak dosáhlo pružnosti rozvoje celého právního systému v Islámu. Podmínkou pro uplatnění trestu za krádež je odcizení věci patřící do výlučného vlastnictví nebo držby jiné osoby. Pokud se tato skutečnost jasně prokáže, je možno uvažovat o uložení trestu.

Bůh seslal v Koránu:

Zloději a zlodějce utněte ruce jejich v odplatu za to, co provedli, a jako varovný příklad od Boha! A Bůh je mocný, moudrý.

Však kdo se kajícně obrátí poté, co dopustil se nepravosti, a polepší se, tomu Bůh věru odpustí. A Bůh zajisté je odpouštějící, slitovný. (Korán 5:38,39)

Korán, výroky proroka Muhammada (Nechť mu Bůh požehná a dopřeje mu mír) a později i islámští zákonodárci ustanovili následující podmínky, které vylučují uplatnění trestu odseknutí ruky:

  • kradl-li člověk protože měl velký hlad a neměl prostředky jinak si opatřit jídlo
  • patřila-li ukradená věc do majetku jeho rodičů
  • byla-li odcizená věc vystavená na pospas a dostupná každému, přičemž tak mohla vzniknout domněnka, že věc nikomu nepatří
  • patři-li zcizené peníze do společného majetku dvou nebo více obchodních společníků ke kterým pachatel patřil
  • nepřevýšila-li cena ukradené věci určitou hodnotu vypočitatelnou v penězích
  • pokud si pachatel není schopen uvědomit obsah a dosah svého činu
Pokud je čin spáchán byť jen z jedné z těchto podmínek, nelze trest odseknutí ruky aplikovat. Samozřejmě, že pokud by soudce dospěl k jiným důvodům proč takový trest neuložit, nebo by se jím porušily zásady spravedlnosti v Islámu , je oprávněn výkon trestu pozastavit a uložit alternativní. Záleží pak na samotném soudci, jaký trest pachateli uloží.

Z toho vyplývá, že takových omezení je celá řada a zahrnují širokou škálu důvodů. v některých obdobích islámského státu, konkrétně za vlády Chalífy Umara (Nechť je s ním Bůh spokojen), se uplatňování tohoto druhu trestu pozastavilo zcela, neboť zemi postihla bída a chudoba zasáhla téměř všechny vrstvy obyvatelstva, čímž se naplnila podstata bodu a) a z obavy před nespravedlností se ukládání tohoto trestu pozastavilo, dokud se situace nezlepšila.

Abdulwahab A.S.

Přeloženo s časopisu Al-islam 1997


Šaríia

5398 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení



Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Čtěte také

Eurabia.cz

Rasizmus! Středověk! Erdogan vyplísnil NěmeckoPřituhuje: Erdogan poslal Macrona do blázince!Proč americká vláda chrání saudskoarabskou rozvědku, když vyšetřovatele potvrdili její odpovědnost za 11 září?Uprchlická realita: Dívky jsou vyděšeny, ve třídě musí mít dospělé "dítě" co je obtěžuje ...Turecko otestovalo S-400 a chce k rozhovorům o Karabachu

ePortal.cz

Motivace některých dnes hodně slyšitelných kovidových alarmistů je velmi sporná, ne-li rovnou cynicky sobeckáKoronavirus v přímém přenosu

euPortal.cz

V polovině případů v České republice zločinci za znásilnění a sexuální delikty odejdou od soudu pouze s podmínkou, a to dokonce i v případě sexuálního zneužívání dětí! Marine Le Pen odmítá nový migrační pakt EU jako ‚sebevraždu Evropy‘

FreeGlobe.cz

Italská mafie vyměkla. Bere i homosexuály a syn jednoho z šéfů je...Kolik zatím stála válka proti terorismu peněz i životů?

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Na východní frontě chaos. Obávám se, že v letošním roce musíme počítat jen s těmi nejhoršími scénáři. Na Východě, na Západě, i u nás domaNepodmíněný příjem? – Cesta do pekel

ParlamentniListy.cz

Tolik a tolik mrtvých za tolik a tolik HDP. Ekonomka Švihlíková odhalila, co slýchá od některých členů vlády. A přidává varováníNe, ne. Demisí Prymuly to neskončí! Profesor Keller tuší dohru celé kauzy
Články autora
Průzkum
U imigrantské kriminality pachatele radši zatajovat? V případě ubití francouzského řidiče MHD imigranty média striktně neuvádí, že šlo o imigranty. Váš názor?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď