"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)
"Všichni mají právo svobodně vyjádřit své mínění takovým způsobem, který se neprotiví šárii." (Deklarace lidských práv, Káhira, 1990)
"Ženy jsou satanův nástroj proti mužům; proto musí být zahaleny od hlavy k patě, i když jsou pohromadě jen se ženami." (Raed Hlayel)
"Celá Umma má povinnost se hněvat a povstat, aby ukázala svůj vztek. Vztek je nutný. Nejsme žádný národ oslů. Jsme národ lvů." (Yussef al-Qaradavi)
"Bratři, vede se válka proti islámu. Chopte se svých mečů. Kde jsou vaše zbraně? Vaši nepřátelé zdupali Proroka. Povstaňte!" (Badr Bin Nadel al Mashari, imám v Rijádu)
"Muslimové celého světa, bezprávní této země, povstaňte! Vybojujte drápy a zuby své právo, nebojte se řevu velmocí!
Sjednoťte se pod pyšným praporem islámu a zaveďte jeho vládu...!" (Testament ajatolláha Chomejního)
"Korán se vydatně věnuje podbřišku muže, jeho sexuálním rozkoším a povinnosti žen, uspokojovat manželovy potřeby. Pro dobré muslimy a islámské
mučedníky má korán připraveny panenské hurisky nepomíjivé krásy a mládí; po každém koitu znovu nabydou panenství. Pro muže to znamená uskutečnění
fantasmatu nikdy nekončícího orgasmu a konec strachu před předčasnou ejakulací? Ptám se, jestli tyto sliby nejsou důvodem víry ve svatost koránu. Který
muž nezná tyhle sny? Stačí jim věřit..." (Chahdortt Djavan, Paříž, 2003)
"Ozbrojený boj proti okupantům Palestiny není jen právem muslimů, ale je přímo povinností všech muslimů." (Jusuf al Qaradawi)
"Žít v islámské republice je jako spát s mužem, k němuž cítíš hnus: představuješ si, že jsi docela jinde." (Azar Nafisiová, profesorka anglické literatury)
"Nic nemluví pro evropský reformovaný islám. Existuje jen jeden islám - onen Muhammada a Koránu. Čirý islám je životu nebezpečný.
Nejstrašnější je zde útisk žen..." (Ayaan Hirsi Aliová)
"We must be open and tolerant towards Islam and Muslims because when we become a minority, they will be so towards us." (Jens Orback, švédský ministr)
"Multikulturalismus je zdvořilé ustupování roztahovačnému hostu, který vás postupně vytěsňuje z vašeho příbytku." (zavražděný holandský režisér
Theo van Gogh o multikulturalismu)
Halík jasně: Muslimští učenci z káhirské univerzity Al Azhar si jistě rozumějí lépe se mnou než s hrdlořezy Islámského státu a já zase s nimi než s Protiproudem Petra Hájka
Se zájmem jsem přečetl Halíkův článek „Kdo je tady uvědomělý?“ (Lidové Noviny 1. listopadu). Nebudu se vyjadřovat k celému článku – s mnohým v něm srdečně souhlasím, s řadou Halíkových názorů srdečně nesouhlasím. Chci jen upozornit na jeden Halíkův omyl. Tedy… doufám, že jde o omyl.
Tomáš Halík píše: „…muslimští učenci z káhirské univerzity Al Azhar si jistě rozumějí lépe se mnou než s hrdlořezy Islámského státu a já zase s nimi než s Protiproudem Petra Hájka či s divousy z iniciativy D.O.S.T.“
Nejsem si jist, zda
Tomáš Halík svá slova dobře zvážil. Alespoň doufám, že přinejmenším v jedné věci platí, že „muslimští učenci“ mají blíže k oněm „
hrdlořezům“: Muslimští učenci z káhirské univerzity
Al Azhar totiž vydali dobrozdání, které potvrzuje, že odpadlík od islámu se dopustil hrdelního zločinu a má být popraven. (Faksimile tohoto dobrozdání najdete např. na anglické wikipedii na adrese http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy_in_Islam ; případně v knize Lukáše Lhoťana
Ježíš Kristus a islám.) S hrdlořezy z Islámského státu se samozřejmě nemohou ztotožnit ve výčtu těch, kdo mají zabiti. Tito hrdlořezové si možná najdou důvod, proč mají být zabiti i káhirští učenci.
Předpokládám však, že Tomáš Halík s uvedeným stanoviskem „muslimských učenců“ nesouhlasí. Asi by bylo lépe napsat opatrněji: „V něčem si se mnou lépe rozumějí…“
Tématem článku nebyl islám – uznávám, že má poznámka je okrajová. Nicméně ozývám se, protože z takových „podprahových“ poznámek se skládá obraz islámu jako „tolerantního náboženství“. Ano, uznávám, že existují tolerantní muslimové, ovšem hrají roli naprosto marginální – a navíc, učenci z káhirské univerzity k nim nepatří, byť si s nimi Tomáš Halík přátelsky popovídal.