"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

V západoevropských zemích jsou ghetta dnes takovou doutnající náloží, něco podobné jako ty muniční sklady ve Vrběticích

Autor: Redakce | Publikováno: 1.3.2015 | Rubrika: Evropa
Ilustrace

Pražský arcibiskup Dominik Duka v rozhovoru pro Český rozhlas řekl:

To myslím, že je jeden ze základních principů a i určitých problémů, které budeme muset řešit, když se jaksi hovořilo a vytvořil se model multikulturality, tak víme, že se řešil tak, jak se řešil v zemích islámu, když čteme Aloise Musila, kde vlastně se pak vytvářela ghetta pro křesťany a ghetta pro židy. Také židovské ghetto vzniklo podle islámského návodu, protože poutníci viděli, že takto řeší islám určité své problémy s lidmi, kteří jsou jiného náboženství a jistým způsobem i jiné národnosti. A víme právě, že v těch velkých západoevropských zemích jsou ghetta dnes takovou doutnající náloží, něco podobné jako ty muniční sklady ve Vrběticích nebo v ostatních lokalitách.

 

Já myslím, že tady se ukazují dva problémy. Jeden, který jste naznačila. Je to problém ghett, především ve Francii, kde se tedy shromáždí občané arabské národnosti nebo ne francouzské národnosti z určitých území bez ohledu na to, zda jsou to vyznavači islámu, zda jsou to křesťané a ponechají se jako, bych řekl, žít v anarchistickém prostředí, což myslím, že je veliké varování, ne že bychom se měli děsit, ale je to pro nás varování, že čím víc se bude rozpadat jaksi naše společnost, a ponecháme jí onen anarchistický ráz, to znamená, nikdo nechce za nic zodpovídat, nikdo nechce vlastně vzít na sebe starost o obecné dobro, tak skončíme bez přítomnosti islámu v podobné situaci, protože v takovýchto prostředích většinou nepřizpůsobiví jedinci, agresivní jednotlivci, dokáží ovládat.

Víme, že jaksi, když do takového prostředí dáte potom takto, bych řekl, zformované nebo nezformované lépe řečeno, občany nebo obyvatele, tak nemůžou tato ghetta, jak se říká, fungovat, ale také je velmi těžké vůbec zavést i školní výchovu. Ono se školní výchovou je to zajímavé, že v západní Evropě vysoké procento návštěvníků církevních katolických škol jsou právě děti islámských rodin. To je určitý fakt a můžeme říci, že na těchto školách nedochází je střetům a šikanám.

Druhý ovšem bod, který spíše tedy děsí především západoevropské země je, že největší počet naverbovaných účastníků do těch militantních jednotek, ať už jsou to bojovníci Islámského či islamistického státu, nebo bojovníci Boko Haram jsou mladíci evropských rodin, kteří se hlásí k islámu jen z důvodu, aby tedy mohli prožít romantické a dá se říci, válečnické dobrodružství bez jakýchkoliv morálních zábran. Čili tady to vypovídá, že jednou z těch největších příčin této krize je absolutní nepřítomnost morálky, etiky, ale také se asi ukazuje, že etika morální principy se ve společnosti, která je militantně sekulární, či militantně ateistická, nikdy nebude, protože vždycky bude platit to, co předpověděl velký ruský spisovatel a můžeme říci prorok Dostojevskij ve svém známém románu Bratři Karamazovovi: Není-li Boha, všechno je dovoleno.

A když jsem seděl na tomto představení, které dávali v rámci Festivalu evropských divadel v Hradci Králové brněnští, vedle mě seděl pan Donutil a pozoroval mě a říkal mi: Vám se to, pane biskupe, nějak zdá asi příliš vulgární a hrubé. Já jsem říkal: Ale mistře, to není Dostojevský. On říkal: Ne, to je 21. století. 

Celý rozhovor si můžete přečíst zde.

2895 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení



Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Průzkum
Francie orientuje EU a NATO na Čínu a na Rusko. Co vy na to? Francouzský prezident Macron v souvisl. se svojí návševou v Pekingu prosazuje orientaci EU a NATO na Rusko a Čínu. Co vy na to?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď