"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Recenze: Boj o Jeruzalém – Radikální islám, Západ a budoucnost Svatého města

Autor: Martin Janeček | Publikováno: 6.1.2015 | Rubrika: Recenze

Koncem roku 2014 vyšly dvě knihy, které určitě budou zajímat každého, komu není lhostejný dnešní globální „střet civilizací“ mezi Západem a islámem.

Titul té první je Boj o Jeruzalém – Radikální islám, Západ a budoucnost Svatého města (nakl. Garamond, 2014). Jejím autorem je významný izraelský diplomat, pan Dore Gold, bývalý velvyslanec židovského státu v OSN.

Anglický originál této knihy byl ukončen zřejmě v roce 2009. Není to tedy kniha, která by přinášela rozbor skutečně posledních událostí na Středním východě. Ukazuje ale, jak autor dobře předvídal další vývoj v této oblasti během posledních pěti let. To dokládá i řada poznámek pod čarou od překladatelky.

Kniha začíná podrobným historickým přehledem situace Jeruzaléma od starověku až po zrod moderního Izraele. Přináší dobrý rozbor role Svatého města v judaismu, křesťanství a islámu.

To ovšem jsou informace, zajímavé především pro akademickou veřejnost. Pro všechny, kterým jde o přežití jejich identity, začíná být kniha ještě zajímavější kapitolou Jeruzalém jako spouštěč apokalyptického globálního džihádu (str. 30).

Autor v ní píše, že jeden z aspektů vzestupu džihádistické aktivity je přímo spojen s otázkou Jeruzaléma. Ta je úzce spjata s rozmachem islámského apokalyptického smýšlení.

V šíitské větvi islámu je očekávání konce dnů tradiční. Hlavní proud šíitů věří v návrat dvanáctého imáma, jenž byl přímým potomkem Mohamedova zetě Alího. Jeho rod pokládají za jedině oprávněný, aby jeho členové byli nástupci Mohameda. Očekávají, že tento dvanáctý imám, který se stal neviditelným, se nakonec vrátí jako mahdí (Bohem správně vedený). Ten se má pomstít všem „Božím nepřátelům“ a zahájit éru celosvětového řádu a spravedlnosti.

Podle Mahmúda  Ahmadínedžáda, který byl prezidentem islámské republiky Írán v letech 2005 -2013, jednou ze zásadních událostí, které příchod mahdího zahájí, bude zničení Izraele. Během   každoročního íránského „Dne Jeruzaléma“ 26. října, pronesl v roce 2005 svůj slavný výrok, že „je třeba vymazat Izrael z mapy“, a že „lze dosáhnout světa bez Ameriky a bez sionismu.“

Víme, že islám se šířil od počátku dobyvačnou válkou. Povinnost ji vést je zcela jasně stanovena Koránem. Dore Gold ale vysvětluje, že tradiční sunnitský islám od muslimů vyžaduje především, aby hlásali svou víru a získávali na celém světě konvertity (dá´wa). Až později, na apokalyptickém konci dnů, velká ozbrojená svatá válka (džihád)zakončí ovládnutí celého světa islámem.

Militantní wahhábismus ale pořadí konverze a džihádu obrací. Upřednostňuje džihád jako hlavní aktivitu současnosti. Na jiném místě autor líčí, jak vznikl wahhábismus, hnutí které vedl náboženský reformátor Muhammad ibn Abdal –Wahháb (1703 – 1792). Ovšem, toto hnutí dlouho neovládalo většinu muslimského světa. Během svého života Abdal-Wahháb uspěl pouze u klanu Saúdů na arabském poloostrově. Ten ale dlouho ovládal jen malé pouštní území. Až mezi první a druhou světovou válkou se Saúdům podařilo vytvořit velký stát, známý jako Saúdská Arábie. Dlouho to byla ale zaostalá, chudá země. Teprve objevení významných ložisek ropy na jejich území v roce 1938, a pak především prudké zvýšení její ceny po roce 1973, přineslo Saúdům úžasné bohatství.

Autor dobře popisuje roli těchto obrovských finančních prostředků v rozvoji extremistických islamistických hnutí. Líčí, jak radikální saúdští teologové opouštějí tradiční doktrínu islámu, podle které židé a křesťané byli označováni jako „lid knihy“, mající sice pod vládou muslimů podřízené postavení, ale přece jenom určité bezpečí. Dnes, mnozí z těchto teologů dokonce ospravedlňují použití zbraní hromadného ničení proti těmto „nevěřícím.“ Když vidíme, jak Západ systematicky financuje tyto své nepřátele, tak se nám z toho točí hlava.

Knihu doprovázejí i fotografie. Na jedné vidíme trosky kamenné hrobky biblického Josefa v Nábulusu na Západním břehu Jordánu, zničené palestinskou policií v roce 2000. Na jiné vidíme černý dým, stoupající z Náměstí Jesliček u chrámu Narození Páně v Betlémě, kde v roce 2002 třináct teroristů, členů hnutí Hamás i Fatah, drželo 39 dní kněze jako rukojmí. Může pak někdo doufat, že kdyby Jeruzalém byl ovládnut islamisty, křesťanská a židovská svatá místa by zůstala v bezpečí?

Autor dokazuje, jak plané byly všechny naděje těch, kteří doufali, že díky ústupkům zmírní nepřátelství svých odpůrců. Na příklad po dohodách z Osla, v nichž se Izrael zavázal stáhnout vojenské jednotky z částí Gazy a Západního břehu, palestinští teroristé zahájili v izraelských městech, zejména v Jeruzalémě, sebevražedné atentáty, které si vyžádaly přes tisíc obětí. A když se Izrael v roce 2005 zcela stáhl z Gazy, Hamás výrazně zvýšil počet raketových útoků na izraelské civilisty.    Jeho vůdcové též opakovaně vyjadřovali přesvědčení, že tato izraelská evakuace oživí boj mudžahidů proti Spojeným státům a jejich spojencům v Iráku a v Afghánistánu. Západní síly se pak stáhly úplně z Iráku, který dnes dobývá Islámský stát v Iráku a Levantě. A stahují se dál z Afghánistánu, kde hnutí Taliban pokračuje ve své teroristické činnosti.

Izraelské stažení z Jeruzaléma by podle autora bylo ještě výbušnější. Velmi silně by povzbudilo džihádistické síly ve všech oblastech světa – i jejich odnože v srdci Evropy. Vzbudilo by v nich obrovskou chuť pokračovat v dobývání světa.

Autor zdůrazňuje, že islamisté nikde nevedou pouhé územní konflikty, že jejich boj má mnohem zásadnější povahu. Jeho cílem je opětovné zřízení nového globálního chalífátu. A to psal několik let před tím, než byl vyhlášen současný Islámský stát, jehož šéf je označován za chalífu.    Říká též, že na příklad nahrávky al-Káidy, které mají za cíl získávat nové bojovníky, obsahují závěry vítězství islamistů na mnoha bojištích, od Balkánu po Čečensko.

Autor mluví také o knihách, vyšlých v posledních letech, líčících cíle islamistů. Tak Egypťan Muhammad Ísá Dáwúd, žijící v Saúdské Arábii, popisuje dobytí Evropy muslimy ve své knize Harmagedon a co přijde po něm. Podle něj, Švédsko přijme islám dobrovolně a brzy padne i Dánsko, čímž islamisté získají základnu v severní Evropě. Velká Británie a Francie padnou až později, po útoku balistickými střelami. A Dáwúd uzavírá: „Pak už mahdímu v Evropě zbude jen Itálie a Vatikán, a tak prohlásí, že je čas zničit Kříž.“

Nakladatel: Garamond
ISBN: 978-80-7407-220-8, EAN: 9788074072208
Originál: The Fight for Jerusalem, Radical Islam, the West, and the Future of the Holy City
Překlad: Zbavitelová, Gita
Popis: 1× kniha, vázaná, 368 stran, 15 × 21,2 cm, česky
Rozměry: 15 × 21,2 cm

Rok vydání: 2014 (1. vydání)

Klíčová slova: multikulturalismus  | islamizace  | islám  | terorismus  | džihád
3410 čtenářů |
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení:

Zde můžete nastavit své hodnocení

Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění

Eurabia.cz

Orbán elegantně setřel notorického opilce a šéfa EU: Lucembursko? A co ten národ dokázal? Na co může být hrdý?Socialisté s vedením EU otevřeli italské přístavy a již mají úspěšné výsledky: Nový africký uprchlík zneužil desetiletou holčičkuPoliticky nekorektní vtipy o islámu, migraci a EU aneb Již brzy zakázané a trestné?Heslo Evropského parlamentu: "Národní suverenita je kořenem nejhroznějšího zla naší doby."Poslanec SPD a zkušený ex-diplomat Kobza analyzuje krizi kolem útoků na saúdskoarabskou rafinerií

ePortal.cz

Glosy: O zahraniční politice a Andrejově beztrestnostiNaděje pro Izrael? Švédská ministryně zahraničí Margot Wallström odstupuje

euPortal.cz

Moudrá ekonomická politika ruského prezidenta Vladimira Putina přináší své ovoce a tím bychom se měli inspirovatPomozte, prosím, bránit Vaše blízké, Vaše domovy a naši vlast

FreeGlobe.cz

Černý raper integrovaný v Evropě vyzývá k zotročení a zabíjení bělochů (+ video)Špiclovali Židi Trumpa a nasadili na něj odposlechy?

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Krutá nemoc Karel Gotta. Pražská kavárna a ubožáci na FB si mohou opět do mistra kopnoutJako republika jsme Koněva prohráli

ParlamentniListy.cz

Zeman brutálně rozdráždil chvilkaře, 17. listopadu bude pořádně horko. K Babišovi řekl toto...Kalouska už nikdo normální nebere vážně. Chvilkaři by udělali nejlépe, kdyby konečně dali pokoj... Ivo Strejček sundal rukavice, odnesla to i Čaputová s Jourovou
Články autora
Průzkum
Volte s Němci! V Německu začínají 1. září volby do zemských parlamentů-sněmů. Obávaným looserem je merkelovská CDU a favoritem protiimigrační AfD. Koho byste volili Vy?