"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Islamisté vyhrožují filosofovi smrtí

Autor: Odjinud | Publikováno: 21.1.2008 | Rubrika: Kauzy
Ilustrace

Francouzský filozof Robert Redeker kráčí ve šlépějích Salmana Rushdieho. V jednom svém článku označil Mohameda jako „mistra nenávisti“ , načež na něj byla uvalena fatwa. Nyní se stává akutní otázka: Jak má svobodný svět na islamistické vyhrůžky reagovat? Filozof žije v současné době v anonymitě.

Místo našeho setkání bylo velmi pečlivě zvoleno. V tom zimním ránu je městský park živého jihofrancouzského místa M. úplně opuštěn. Pronásledovatelé by byli okamžitě velmi nápadní. Jediným nápadným při tom tajemném scenáriu je kulaťoučký malý Robert Redeker, který by ve svém světlebéžovém obleku nemohl být přehlédnut. „ Žádný strach, přišel jsem bez policejního doprovodu“, říká třiapadesátiletý myslitel na pozdrav. Zato má ale pípátko s velkým červeným SOS-tlačítkem po ruce. To je jediné spojení s nejbližší policejní stanicí, pro případ, že...., směje se Redeker, aniž by větu ukončil. Pro případ, že by ho chtěl někdo napadnout.

Asi před rokem byla na internetové stránce džihádu uvalena na jeho hlavu fatwa, tak jak se v osmdesátých letech stalo Salmanu Rushdiemu. „My tě zabijeme“, rozluštil Redeker a vedle svého zobrazení našel i fotografii svého domu, adresu bydliště a popis příjezdové cesty k němu. 

Jak reaguje svobodný svět na tato islamistická zastrašování? 

Tyto vyhrůžky zavražděním mají svůj důvod: jeho příspěvek, otisknutý v září 2006 v pařížských novinách „Le Figaro“: „Jak se má svobodný svět s ohledem na islamistické vyhrůžky zachovat“.Text obsahuje pasáže jako „Korán je kniha neslychaného násilí“ nebo „Ježíš je mistrem lásky, Mohamed mistrem nenávisti“. A tyto pasáže nebyly ani z celkového kontextu vytrženy. Filozof s francouzským i německým pasem tam uvádí: Islámu je vlastní „archaické násilí“ a jako příklad uvádí každoroční symbolické kamenování ďábla v Mekce.

A jako by předvídal svůj vlastní osud, napsal, že islám používá násilí a výhrůžky jako za dob studené války. Toto náboženství chce Evropanům vnutit jeho normy chování, když požaduje, aby muslimské pacientky ve francouzských nemocnicích léčily pouze lékařky nebo aby žákyně isámského náboženství byly vyňaty z učební hodiny plavání.

Redeker bral tyto vyhrůžky vážně, prodal svůj dům, zmizel do anonymity a nezanechal po sobě žádné stopy. Ztratil také své zaměstnání jako profesor filozofie na dvou středních školách v Toulouse. Rodiče mají strach, když já vyučuji jejich děti. Vlastního syna – toho mladšího – umístil v internátu, ten starší odstranil ze své poštovní schránky své jméno a dcera se naštěstí vdala a má jméno nové, vysvětluje filozof, očividně rád, že mohl zase jednou s někým o svém osudu hovořit.

„V posledních měsících jsem jen zřídka vycházel ze svého domu“, uvádí. Z počátku jsem každou noc spal někde jinde. Od doby, kdy jsem dům prodal, bydlím v místě, kde mne nikdo nezná. Potulovat se po bistrech nebo knihkupectvích už nepřichází v úvahu. Chce-li si Redeker něco koupit, jede alespoň do 30 km vzleného supermarketu. „Nikdy do stejného, neboť nesmím vytvořit návyky“, vysvětluje Redeker. Tímto způsobem lze mnohé nebezpečí odvrátit. To mi doporučili pracovníci kontrašpionáže. Když jede za mnou delší dobu stejné auto, objedu ulice dvakrát kolem dokola, to funguje nejlépe. Redeker se sám musí usmívat.

Strach se úplně vytratil 

„Strach už nemám“ prohlašuje po celé Francii známý muž. Jen když ho někdo na ulici pozná nebo osloví, trhne to s ním i nadále. Proto se dnes už vyhýbá hlučným médiím. „Pokouším se udělat neviditelným“. Nedávno v Barceloně, kde se zúčastnil jakési konference, ho policie vyvedla bočním vchodem přímo do letadla. „Celý týden jsem neopustil svůj hotelový pokoj, nespatřil ani jedinou pokojskou a nenavštívil ani známé barcelonské korzo Las Ramblas“.

Nejhorší ale pro Redekera byla smrt jeho německého otce. Zemědělský dělník a rebel z Hanoveru sloužil za druhé světové války v Afrika-Korpsu a když plivl na Hitlerův obraz, byl internován v jihozápadní Francii, kde se také seznámil se svou manželkou. Rovněž Němkou, která z Německa uprchla před Hitlerem do Francie. „Tomuto statečnému muži jsem z bezpečnostních důvovů nemohl uspořádat ani pořádný pohřeb“, říká Redeker. „Jsem politickým uprchlíkem ve vlastní zemi“. 

Politická provokace má ve Francii tradici
 
Takovéto vzdorovité věci hlásá muž s jemným hlasem velmi rád. Jeho článek ve „Figaru“ se nesl ve stejném tónu – provokativně, ale přesně a cíleně. To je národní tradice. Nejvíc ale nenadává Redeker na islamisty, nýbrž na vlastní profesorské kolegy, kteří jeho novinový článek odsoudili nebo alespoň označili jako „excesivní“. Říkají, že by se náboženské společnosti jako je islám, náboženství to chudých, měly respektovat. „Ve skutečnosti zavírají pouze oči před těmito problémy. Na příklad i před hlubšími důvody předměstských krizí“.
 

Redeker hovoří jednoznačně. Tyto předměstské kravály ve Francii jsou inscenovány vždy jen mladými muži, nikdy ne mladými ženami. Takovíto mladíci už od sedmi let komandovali své rodiče a druhé pohlaví vnímali pouze jako objekt. Angažovaní učitelé v těch postižených předměstích odporují a tvrdí, že Redeker si vyhrožování smrtí vyprovokoval sám svým článkem. Redeker se brání: „Představte si mladého Němce, který by v roce 1941 házel kameny na nacisty a byl za to odsouzem k smrti. Vyprovokoval si také svůj osud sám?“

Známí filozofové jako Pascal Bruckner, Chantal Delsol, Alain Finkelkraut, nebo Pierre-André Taguieff se slovem i písmem postavili za Redekera. Prezident Nicolas Sarkozy odsoudil tyto předměstské kravály jako „skandální fatwu“ (islámská náboženská právní norma) a přislíbil Redekerovi státní ochranu. Přesto zůstává tento politicky nezávislý intelektuál ve Francii spornější než Salman Rushdie. Předhazuje se mu, že prý zaměňuje islám s fundamentalismem. Hranice mezi oběma je skutečně nepřesná, když samotný Korán násilí hlásá, domnívá se tento věřící křesťan, který se s islámem seznámil při studiu perské mystiky.

Muslimové se brání proti paušálnímu odsuzování. Robert Redeker redukuje Korán na jednotlivé pasáže a dochází k falešnému zevšeobecňování – na příklad, že Mohamed byl naplněn nenávistí. Ne já jsem reduktivní, ale islám to je, když požaduje pro nevěřící smrt a pro ženy sexuální zmrzačení, odporuje Redeker.

On je prostě islamofobní, je zřejmě nejčastější výtka. „Beru to jako kompliment, vycházíme-li z toho, že pojem islamofobie byl použit proti jejich protivníkům totalitárními ajatoláhy jako byl Chomejní,“ odpovídá Redeker a opakuje, že islám jako náboženství nezná poselství míru jako třeba náboženství dalajlámy.

Považuje tedy Redeker vnitřní reformu, nějakou modernizaci islámu, za nemožnou? „Francouzský islám je možný pouze tehdy, když přijme hodnoty francouzské republiky a demokracie a tyto bude schopen kombinovat s hodnotami islámu. Kdyby ale umírnění muslimové chtěli islám opravdu reformovat, museli by nejdříve z Koránu vytrhat ty násilnické stránky.

Ten hádavý a nebojácný filozof nelituje, že článek ve Figaru uveřejnil. Naopak, přispělo to podle něj k potřebnému objasnění problému a vytříbilo povědomí. Redeker píše dnes i o kulinářských věcech a jako cyklista i sportuje. Pak ale tiše dodává: „Doufám, že tento stihomam brzy skončí“.   

článek je převzat z deníku „Welt“

z němčiny přeložil Josef Schima, spolupracovník redakce

4281 čtenářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení



Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Čtěte také

Eurabia.cz

Video: Kořeny rusofobie v USAImigranti ve Francii ubili řidiče MHD(Multi)kulturní vložka: Azylant v Německu znásilnil 83-letouOslavný projev europoslankyně hnutí ANO Charanzové na adresu nové německé vůdkyně EU říšeDnešní Západ je jako kdysi SSSR. Věda se musí podřídit ideologickým dogmatům a falšuje se

ePortal.cz

Turečtí Šedí vlci ve vídeňských ulicíchSluníčkáři chtějí vyvolat anarchii a urychlují svou revoluci a totální převzetí moci. Buď se budeme bránit, nebo náš svět zanikne

euPortal.cz

Nenávist, lži a manipulativní desinformace.Tak se mainstremoví aktivisté snaží zničit alternativní zpravodajské webyPápež František vyzýva Katolíkov, aby neinvestovali do firiem, ktoré podporujú potraty

FreeGlobe.cz

Italská mafie vyměkla. Bere i homosexuály a syn jednoho z šéfů je...Kolik zatím stála válka proti terorismu peněz i životů?

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Koněvobijci a churchillobijci vyvolávají dojem fašistů. Na které straně stály za okupace a protektorátu rodiny pana Hřiba, Koláře a Novotného?Evropská komise vypracovala další dokument, jenž počítá s rozmísťováním migrantů do členských zemí, které bude možno provádět i bez jejich souhlasu. Solidaritu si v EU prostě rozvracet nedáme

ParlamentniListy.cz

Zaorálek se zastal Koněva. Padla slova o „utržených z řetězu“ na ZápaděKritika islámu? Mladá Francouzka to zkusila, dopadla špatně. Přituhuje
Články autora
Průzkum
Západ se imigrantů už nezbaví. Přejete mu to? Demonstrace za zlegalizování imigrantů ve Francii: Západní země se už stávají prakticky nevratně zaimigrovanými. Imigranti již rozhodují o jejich osudu. Přejete to Západu?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď