"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Román Afghánec. Forsythova podivná pocta bojovníkům Západu

Autor: Petr Fischer | Publikováno: 3.9.2007 | Rubrika: Recenze

Špionážní romány Fredericka Forsytha vždy vtahovaly čtenáře dramatickým spádem, uvěřitelnými zápletkami a nečekaným rozuzlením. A nejen to. Forsyth uměl vytvořit přesvědčivý dojem, že čtenář nečte nějakou obyčejnou fikci, ale že se skrze román dostává k méně viditelné podstatě skutečnosti, v níž žijeme. Pokouší se o to i jeho poslední román Afghánec, bohužel to není pokus příliš povedený.

Všichni ztracení zajíci
Historka o tom, jak americká CIA a britská SIS narazí na počítač pokladníka Al-Káidy, v němž se skrývá odkaz na další velký atentát proti Západu, který se chystá, není jistě žádná bláznivá fantazie. Ani snaha tajných služeb zastavit takovou akci infiltrací teroristické skupiny, k níž se díky svému míšenému původu a znalosti orientálních jazyků výborně hodí Mike Martin, člen britských speciálních jednotek, kterého Forsyth poslal do bojů v Zálivu už v románu Boží pěst.

Anglickému spisovateli tentokrát chybí větší trpělivost ve vývoji zápletky, do hry vpouští mnoho podivných, až směšných náhod a jen obtížně napojuje rozsáhlé historické vysvětlivky na hlavní linii probíhajícího děje.

Celou třetinu knihy čtenáři stráví v historické přednášce o bojích v Afghánistánu, bez níž nikdo nemůže pochopit, kde se Mike pohybuje, a z jakých kořenů roste konflikt v oblasti. Pak se ale ukáže, že to k pochopení a vývoji zápletky vlastně nebylo vůbec nutné. Podobně učitelsky působí výklady o Mikově profesní minulosti (Falklandy, Afghánistán, Irák, Bosna…) nebo o koránu. Zdroje fanatismu mudžahedínů, z nichž se rodí oddaní islámští teroristé, by byly pochopitelné i bez rozsáhlého historického exkurzu, stačilo zhutnit některé popisy.

Zkušený literární lovec Forsyth jako vždy honí víc zajíců najednou, ale tentokrát mu všichni utíkají. Ztrácí rytmus a s ním drama i napětí, a do mlhy zapadá i teroristické podhoubí, které chtěl zobrazit. Román Afghánec proto nakonec vyznívá jako prvoplánová oslava bojovníků tajných služeb, kteří s nasazením života bojují za naše bezpečí, avšak jejich jména často ani po smrti neproniknou na veřejnost, a tak jsou tito lidé připraveni o zaslouženou slávu. Musí čtenář projít všemi zákruty příběhu opravdu jenom proto, aby porozuměl patosu slov Janova evangelia (15:13): »Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele«?

Nevyužitá šance
Forsythův nový román je přitom literárně rozehrán velmi dobře. Autor ale zcela nepochopitelně, při jeho schopnostech skoro trestuhodně, nevyužil úvodní napětí mezi hlavním hrdinou Mikem a paštunským bojovníkem Izmatem Chánem, momentálně zadržovaným na Guantánamu, kterého Mike bude dublovat a s nímž britského důstojníka pojí společná válečná vzpomínka i památné setkání s šejkem Usámou bin Ládinem a jeho vrchním ideologem Ajmanem al-Zavahrím. Společného je tu víc, jak naznačuje Forsyth, leč tento nejzajímavější motiv knihy leží ladem, po druhé polovině mizí a v závěru se úplně rozplývá v oslavných scénách na počest Mika.

Jenže jaký je rozdíl mezi vojákem Mikem a válečníkem Izmatem? Oba jsou přece »jen« profesionálové ve zbrani; a oba nabízejí život za druhé. Mike za budoucnost Británie a Západu, Izmat pro pomstu svých blízkých, kteří skončili v ohni amerických bomb. Oba nakonec spadnou do mocenského a válečného soukolí, kterým dál točí jiní. Kdyby chtěl Forsyth napsat zajímavou strhující knihu, mohl rozehrát hru právě nad otázkou, která z motivací -Mikova, Izmatova, »těch Druhých« - je spravedlivější a proč. Otázka spravedlnosti, byť v obyčejné verzi »Co je spravedlivá válka?«, bohužel nebyla ani položena. I to je důvod, proč je román Afghánec pouze rutinní průměrné dílo, na něž se na rozdíl od jiných Forsythových knih snadno a rychle zapomene.

Frederick Forsyth: Afghánec. Přeložil Michal Prokop. Knižní klub 2007. 320 stran.
Cena 259 Kč.

Hospodářské noviny, 8. 8. 2007

autor je novinář

publikováno s laskavým svolením autora

2798 čtenářů |
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení:

Zde můžete nastavit své hodnocení

Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění

Eurabia.cz

Orbán elegantně setřel notorického opilce a šéfa EU: Lucembursko? A co ten národ dokázal? Na co může být hrdý?Socialisté s vedením EU otevřeli italské přístavy a již mají úspěšné výsledky: Nový africký uprchlík zneužil desetiletou holčičkuPoliticky nekorektní vtipy o islámu, migraci a EU aneb Již brzy zakázané a trestné?Heslo Evropského parlamentu: "Národní suverenita je kořenem nejhroznějšího zla naší doby."Poslanec SPD a zkušený ex-diplomat Kobza analyzuje krizi kolem útoků na saúdskoarabskou rafinerií

ePortal.cz

Glosy: O zahraniční politice a Andrejově beztrestnostiNaděje pro Izrael? Švédská ministryně zahraničí Margot Wallström odstupuje

euPortal.cz

Pomozte, prosím, bránit Vaše blízké, Vaše domovy a naši vlastŘada výzkumů shodně ukazuje, že v evropských zemích s každou další generací klesá IQ, a to i když je zohledněna imigrace. Evropská civilizace: Jako přežrané myši?

FreeGlobe.cz

Černý raper integrovaný v Evropě vyzývá k zotročení a zabíjení bělochů (+ video)Špiclovali Židi Trumpa a nasadili na něj odposlechy?

Nezdravi.cz

Co je podstatou stárnutí? Je to cílená autodestrukce? Proč se to vyvinulo? Jak ho zpomalit, anti-aging? Tímto si můžete prodloužit životVeganka tvrdí, vejce jsou pro vaše zdraví horší než kouření. Takto to prý zjistila

euServer.cz

Krutá nemoc Karel Gotta. Pražská kavárna a ubožáci na FB si mohou opět do mistra kopnoutJako republika jsme Koněva prohráli

ParlamentniListy.cz