"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)
BulletPřihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

BulletPodpora euRABII
DMS
BulletInformační servis
Zasílání novinek Eurabia e-mailem
BulletVytvořit blog
Vytvořit blog na blog.eurabia.cz
BulletČlánky autora
BulletVyhledávání

BulletJsme tu pro Vás již pátý rok
Již druhým rokem jsme tu pro vás

Islám v České republice nechceme

Podpořte nás

Counter jihad Brussels 2007 - vše o summitu

Tričko Eurabia.cz
BulletReklama




Václave, stojíme za tebou

Trika euportal.cz
BulletReklama
BulletDoporučujeme
Revue politika

Neviditelný pes

Eretz.cz - Zpravodajství z Izraele

Svoboda pro Irán

The 910 Group

Mladá pravice

Desatero Mladé pravice (pdf, 430 kB)
BulletGabrielovo okénko
Karikatury našeho spolupracovníka Gabriela A. Levického (USA, New York) pro čtenáře Eurabia.cz


Islámský břichomluvecPrezervativy
BulletReferendum Iran
Novinky z www.ardalan.eu

Omlouváme se, data jsou dočasně nedostupná
BulletIsrael.cz
Nejčerstvější aktuality z dění v Izraeli na stránkách www.israel.cz

Omlouváme se, data jsou dočasně nedostupná
BulletPrůzkum
Zakázali byste imigraci muslimů? Připojili byste se rovněž ke všelidové iniciativě - referendu za zamezení masové imigrace do ČR, zejména imigrantů původem ze třetího světa a islámských zemí?
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď

BulletReklama
Vlastimil Podracký - Hrdinům se neděkuje
BulletReklama
Bůh nemá rád krev
Autor: Zdeněk Müller | Publikováno: 24.9.2006 | Rubrika: Kauzy
Ilustrace
Byla to jen citace, ale vyvolala bouři. Papež Benedikt XVI. si dovolil uvést svou hlubokou a krásnou reflexi o Bohu, o slovu, jež bylo na počátku, a o rozumu úryvkem z více než šest set let staré rozmluvy mezi perským vzdělancem a byzantským císařem. Sotva by si toho někdo všiml, kdyby obsah této citace nebyl z dnešního hlediska politicky nekorektní a kdyby se nedal aktualizovat. Výrok byzantského křesťana z dávného středověku, že „Muhammad přináší... jen věci špatné a nelidské, jako právo bránit mečem víru, kterou hlásal,... a protože násilí je v rozporu s boží podstatou, Bůh nemá rád krev“ byl pro Al Džazíru a její akolyty zřejmě dostatečně senzační informací. Nijak se neobtěžovali seznámit se s celou papežovou rozpravou.

V opačném případě by zjistili, že pontifex maximus hovořil o nebezpečí, jež hrozí každé víře vzdalující se od rozumu a že v této souvislosti oslovoval hlavně křesťany, i když se téma týká také muslimů a islámu.

Rozum naslouchající božskému je podle Benedikta XVI. nejen nejlepším lékem na „smrtelnou nemoc“ každého náboženství, kterou představuje fundamentalismus, ale zároveň i základnou společné řečí pro opravdový dialog kultur a náboženských vyznání.

Obránci obklíčené pevnosti

Celá aféra vzešla z velkého nedorozumění, na němž má podíl více stran. Přecitlivělý a rozvášněný svět islámu čeká na jakoukoliv příležitost, aby mohl dát najevo svou nespokojenost a svoji ublíženost a muslimové se chovají jako obránci obklíčené pevnosti. Stejně jako příliš vzdělaný a inteligentní papež, jenž podle názoru francouzského filozofa a religionisty Régise Debraye setrvává konzervativně v zajetí „civilizace textu, přestože dnešní svět charakterizuje civilizace symbolů, gest a obrazových zkratek“.

Papež neodhadl situaci možná také proto, že neměl příležitost vypěstoval si politickou citlivost Jana Pavla II. Jak uvedl v pondělí zahraniční komentátor francouzské rozhlasové stanice France Inter Bernard Guetta, současný papež „nevyrůstal jako jeho předchůdce v komunismu a nebyl nucen utkávat se s obtížnými protivníky. Neuvědomuje si, že už není profesorem teologie, ale papežem v nebezpečné době.“

Ponecháme-li stranou hysterii muslimského světa, na níž se rády pasou obrazová média, a tím jen dále přihřívají vášně, je třeba přiznat, že ve vztahu katolické církve k islámu se něco děje a že tyto obavy mohou být tím skutečným pozadím protestů. Německý papež si uvědomuje evropskou hluchotu k Bohu a ztrátu vědomí křesťanských kořenů u většiny Evropanů. Vůči narůstající síle islámu sekularizovaný kontinent slábne a vývojové rytmy křesťanství a islámu se zcela rozešly. Zatímco kostely se vyprazdňují, mešity se plní. Katolická církev se nemůže zcela vzdát dialogu s muslimským světem, který započal z iniciativy přijaté koncilem Vatikán II. v polovině 60. let minulého století. Stejně tak se nemůže zřeknout sbližování křesťanů a muslimů a povzbuzování naděje na mír.

Ale Benedikt XVI. má jiné představy o dialogu kultur a náboženství než Jan Pavel II. Nemá v úmyslu podporovat mírová modlitební shromáždění za účasti zástupců všech náboženských vyznání s tradicí, jež se z iniciativy polského papeže zrodila v říjnu 1986 v Assisi, městě sv. Františka. „Společné modlitby různých vyznání se nesmějí chápat jako výzva k synkretismu a relativismu, který popírá samotný smysl pravdy a možnost jí dosáhnout,“ tvrdí papež.

Změna akcentu je tedy nutná. Ano dialogu mezi náboženskými vyznáními, ne oslabování a rozpouštění křesťanské identity. Z Vatikánu přicházejí do Assisi navíc i výzvy adresované františkánům jako organizátorům mezikonfesních shromáždění. Jsou voláni k pořádku, neboť papežské kurii se nezamlouvá, že původně náboženská setkání se stávají nezřídka dostaveníčkem pacifistů, ekologů a kritiků globalizace.

Jasné slovo by bylo znamením naděje

Po aféře s karikaturami proroka Muhammada, vraždě tří kněží v Turecku a protikřesťanských bouřích v některých muslimských zemích nemůže západní společnost a křesťané jen pokorně nastavovat druhou tvář. Papež si uvědomuje, že dialog s islámem se musí vést ve znamení větší rozhodnosti a s menší otevřeností. Na jedné straně zná slepé uličky dialogu, jako je absence reprezentativních partnerů ze strany islámu, nemožnost vést dialog o teologických otázkách, přetrvávání muslimských praktik, vůči nimž se nezvedá žádná vnitřní kritika, jako jsou nejvyšší tresty nadále platné pro odpadlictví a rouhání, nebo zákaz všech jiných kultů v některých muslimských zemích jako například v Saúdské Arábii.

Na druhé straně nemůže mlčet k tomu, čemu jsou dnes vystavováni věřící křesťané v muslimském světě. Pokud připouštíme, že existuje zákoutí osvíceného islámu otevřené k dialogu s jinověrci, oprávněně čekáme, že rozumní a umírnění imámové začnou mluvit rozhodněji k islámskému fundamentalismu a masakrům inscenovaným zastánci islamismu. Jasné slovo z této strany by bylo povzbudivým znamením naděje.

Vyšlo v Lidových novinách, 20. 9. 2006

Autor je filozof a arabista, žije ve Francii
1935 čtenářů | 23 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Bůh nemá rád krev
(Arnold J. Rimmer, 24.9.2006 13:45:13)
Odpovědět
brzo bude pro muslimi nepřípustná hláška Dobrý den
Re: Bůh nemá rád krev
(Clovek(), 24.9.2006 16:21:28)
Odpovědět
Jinymi slovy - bez reformy islamu to nepujde
Re: Bůh nemá rád krev
(Anton, 24.9.2006 19:00:31)
Odpovědět
Reforma islamu? To potrva, ved maju strnaste storocie, tusim,...Mimochodom, nepodoba sa krestanstvo zo strnasteho storocia nasho letopoctu na islam zo sucasnosti? Nechcem vyryvat...iba sa pytam...
Re: Bůh nemá rád krev
(Dick, 24.9.2006 21:30:11)
Odpovědět
Je to srovnání, které se samo nabízí, ale při hlubším srovnání zjistíš, že tomu tak není. Při vší bídě středověkého křesťranství lze připsat všechny excesy (násilné křty, čarodějnické procesy, potlačování vědeckého poznání, politická aktivita kléru) selhání jednotlivců, kdežto islám má i své nejhrubší projevy nařízené z Koránu.
Re: Bůh nemá rád krev
(OP., 24.9.2006 23:28:29)
Odpovědět
S myšlenkou jednoznačně souhlas, ale - ! - neházejme celé křesťanství do jednoho pytle. To o čem hovoříš se týká pouze latinské liturgie. Byla tu (tehdy) stejně významná liturgie řecká, která byla v těch tzv. "Dark ages" velmi osvícená. Další věcí je, že ony "čarodějnické procesy" a Inkvizice nejsou věcí středověku, ale primárně novověku. Já si dovolím pouze dodat, že reforma islámu je možná pouze jediným způsobem a tím je raketojaderný úder.
Re: Bůh nemá rád krev
(Anton, 25.9.2006 7:00:20)
Odpovědět
Raketojaderný úder? Titul článku znie, Boh nemá rád krv...Mne je samozrejme jasné, že mnohé z toho čo kresťania počas dejín povyvádzali nemá opodstatnenie v Písme...môžeme hovoriť o zlyhaniach kresťanov...Otázka znie: Nebol by podobným zlyhaním reketojaderný úder?
Re: Bůh nemá rád krev
(Martin Horák, 25.9.2006 17:08:10)
Odpovědět
Záleží, kam by byl úder vedený. Pokud na Mekku, nejlépe s předchozím varováním, aby ji vyklidili, těžko mít námitek. Šlo by o likvidaci modlářského místa. Tolik dnes.
Obávám se ovšem, že nebude trvat dlouho a jaderný úder na Írán bude aktem čiré sebeobrany.
Re: Bůh nemá rád krev
(Aleš, 26.9.2006 9:14:14)
Odpovědět
"Šlo by o likvidaci modlářského místa." Pane Horáku, já nerad používám silné výrazy, z Vás už se ale stává opravdu jen agresivní zvíře! Obávám se, že mít za zády dostatek podobných fanatiků, budete ještě mnohem horší než všichni ti islamisté, proti kterým se tak vymezujete.
Re: Bůh nemá rád krev
(silvie, 26.9.2006 9:30:20)
Odpovědět
Ona Mekka neni "modlarskym mistem"? Je ponekud absurdni, kdyz muslimove oznacuji krestany za modlare.
Re: Bůh nemá rád krev
(Aleš, 26.9.2006 10:56:14)
Odpovědět
Hm, a jaký je vlastně rozdíl mezi pologramotným imámem, který vykřikuje ze svého kecpultu cosi o tom, že křesťané jsou polyteisté a modláři a "probuzeným křesťanem" panem Horákem, který zase naopak označuje Muhammada za lžiproroka a modláři jsou u něho muslimové?
Re: Bůh nemá rád krev
(richard, 26.9.2006 11:17:32)
Odpovědět
Horák má pravdu...Mohamed je skutečně falešný prorok předpovězený Biblí (viz Apokalypsa).
Re: Bůh nemá rád krev
(Aleš, 26.9.2006 12:16:03)
Odpovědět
No Vy budete asi fakt machr, když dokážete takhle přesně vyložit tak symboly nabitou knihu jako je Zjevení Janovo. Dokonce profesoři teologie říkají, že místy se s tím nedá hnout, protože zdaleka neznáme všechny významy, jenže Vy budete asi úplně jiná liga!
Re: Bůh nemá rád krev
(silvie, 26.9.2006 11:22:48)
Odpovědět
Pokud to napises takhle, tak zadny. Mimochodem, jaky je rozdil mezi pologramotným imámem, který vykřikuje ze svého kecpultu neco o zabijeni nevericich a Alesem, vykrikujicim na internetu, ze by dal zene pres drzku a podporujici nazory, ze si ta zena zaslouzi rozkopat drzku a zabit?
Re: Bůh nemá rád krev
(Aleš, 26.9.2006 12:09:40)
Odpovědět
To jste trochu mimo, nevím, který Aleš tady něco takového psal, já jsem to rozhodně nebyl, tahle diskuse je první, které se po delší době účastním. Všiml jsem si, že je tu ještě jeden přispěvatel se stejným jménem, koneckonců nemám na své křestní jméno monopol.
Re: Bůh nemá rád krev
(silvie, 26.9.2006 12:20:08)
Odpovědět
Tak to se omlouvam, minuly tyden si se mnou nejaky Ales touzil pohrat. Nepoznala jsem, ze je to jiny.
Re: Bůh nemá rád krev
(Martin Horák, 26.9.2006 14:28:59)
Odpovědět
Jde o rozdíl mezi pravdou a lží. I když vy asi ten podstatný rozdíl zjistíte teprve až vám bude nějaký oddaný muslim řezat hlavu. Obávám se, že ani vaše dojemná snaha je na internetu neustále hájit vám mnoho nepomůže. Oni mezi námi dělají mnohem menší rozdíly než si myslíte.
Re: Bůh nemá rád krev
(Aleš, 26.9.2006 14:55:46)
Odpovědět
Až to přijde, pamatujte, že má poslední myšlenka patřila Vám!
Re: Bůh nemá rád krev
(Aiša, 26.9.2006 17:47:11)
Odpovědět
Až to přijde, pamatujte, že má poslední myšlenka patřila Vám!
Tak teraz si sa predstavil, pravdepodobne budeš ten pedofil "Vaše smrt". Asi sa chystáš rezať hlavy, a hlavne sa tešíš na hlavu pána Horáka, vyzerá to tak, že by si pritom chcel byť osobne, ty zhnitý, zaostalý moslimský vrah, dostať ťa do rúk tak sa posereš, ľudský odpad.
Re: Bůh nemá rád krev
(Aleš, 26.9.2006 18:58:40)
Odpovědět
Vy jste z těch přezdívek asi celý nesvůj. Váš odhad je ale velmi slabý, na těchto stránkách jsem si vždy vystačil se svým křestním jménem (aby toho na Vás nebylo málo, je tu ještě jeden Aleš). Nikomu nic zlého nepřeji a nikdy jsem nepřál, má poznámka byla míněna tak, že si na pana Horáka vzpomenu, až mi někdo bude řezat mojí hlavu (třeba mu konečně dám zapravdu). Asi jste se nedostal přes jazykovou bariéru. Také si představte, že nejsem muslim! Vím, je to pro vás trochu nepochopitelné, když nesdílím Vaše primitivní názory, ale to víte, košatý je strom života...
Re: Bůh nemá rád krev
(Aiša, 29.9.2006 19:03:26)
Odpovědět
Bože, ty si ešte aj namyslený hlupák.
Re: Bůh nemá rád krev
(Vaněna, 25.9.2006 13:47:29)
Odpovědět
Opět výborný článek a velmi dobrá a bystrá analýza.

Jestli se někdo tématu víry a rozumu věnujete - mohli byste mi prozradit co soudíte o tom, že ačkoli pravoslaví (Maxim vyznavač...) stojí na pozici víry PROTI rozumu, nevede to k odmítání vědeckého přístupu ke světu?
Re: Bůh nemá rád krev
(Anton, 30.9.2006 12:49:54)
Odpovědět
Ortodoxia, podla mna, presadzuje skôr myšlienku nedostatočnosti rozumu voči Zjaveniu...to je vlastne aj západnej vetve kresľanstvam, ale západ sa, možno nie vždy šťastne snaží túto nedostatočnosť prekonať...pekne o tom hovorí Solovjov v Kríze západnej filozofie...pravoslávie si, nekladie za cieľ rozumom zdôvodňovať pravdy viery...vidí sa mi že tento postoj je správnejší, pretože nerobí z rozumu sluhu teologie, na rozdiel od západu, kde takýto postoj...philosophia ancilla theologie...viedol, opať je to len môj názor, ku situácii, keď sa katolicka Cirkev tvárila, že ma patent na pravdu všade, vrátane prírodovedy...
Re: Bůh nemá rád krev
(Martin Horák, 30.9.2006 22:49:51)
Odpovědět
O východní ortodoxii mnoho nevím, nicméně v katolicizmu skutečně vznikl ten problém, že do něj byly postupně implantovány de facto přístupy antické pohanské filozofie. Vrcholilo to (a od té doby se příliš nezměnilo) Tomášem Akvinským, u kterého víra = souhlas s určitými teoriemi o Bohu (+často i s těmi, které ani o Bohu nejsou), na rozdíl od pojetí biblidkého, ve kterém nejde pouze o víru v Boha (v něho věří i démoni), nýbrž o spolehnutí se na Boha (a ne na svůj rozum) a plnění Jeho vůle. Ten katolický přístup měl samozřejmě i ten efekt, o kterém zřejmě píšete, že totiž ve jménu J.K. byly prosazovány pohanské přírodovědecké teorie. Ono například geocentrický model vesmíru není z bible (To, co je o tom 1.kap. Gen. je velmi stručné a těžko jde o nějaký model vesmíru), nýbrž z Aristotela a Prolemaia. Zajemcům o tuto problematiku doporučuji Dějiny Filozofie od E.Rádla, tam je to hodně podrobně.